خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله ربّ العالمین نَحْمَدُهُ و نَسْتَعینُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْدیهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ علیه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابىالقاسم المصطفی محمّد و على آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداه المهدیّین سیّما بقیّهالله فى الارضین و صلّ الله على ائمّه المؤمنین و هداه المستضعفین و حماه المؤمنین.
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله. بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم.
در دعای شریف ابیحمزه می خوانیم: «اللهم،فَرِّقْ بَیْنِی وَ بَیْنَ ذَنْبِیَ الْمَانِعِ لِی مِنْ لُزُومِ طَاعَتِک». (خدایا! میان من و گناهم فاصله بینداز؛ آن گناهی که مانع از انجام وظایفم میشود و باعث میگردد که نتوانم خودم را به تو نزدیک کنم). گناه مانع طاعت الهی است. خیلیها دلشان میخواهد زندگیشان بر اساس اطاعت باشد امّا گناه نمیگذارد؛ گناه دل انسان را سخت میکند؛ توجّه و رقّت و خشوع را از انسان میگیرد؛ وقتی خشوع گرفته شد، عملْ سخت و سنگین میشود. انسان وقتی با خشوع است، عبادت برای او آسان است؛ عدم خشوع و سنگینی طاعت همه ناشی از گناه است. پس اوّل این است که انسان ترک گناه بکند. مهمترین کار برای انسان مؤمن، عبارت است از اجتناب از گناه. اگر انسان مبتلای به یک گناهی بود، بخصوص -و العیاذ بالله- اگر چنانچه این استمرار داشته باشد، مانع از عروج و طی کردن درجات معنوی و الهی است؛ هم مانع از یقین میشود، هم مانع از توجّه به خدای متعال و تقرّب قلب انسان به خدا، و هم مانع از عمل؛ گناه این جور است.در آستانه ۲۵ ذیالحجه روز خانواده قرار داریم. یکی از گناهان خانمان سوز در خانواده گناه بد اخلاقی تندی و بدخویی است.و راه علاج آن رفق و مدارا است. اگر تقوا واقعی باشد باید آثار آن در رفتار و گفتار انسان نمود داشته باشد. پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله): «هرگاه خداوند خیر خانوادهای را بخواهد باب ملایمت و مهربانی را به روی آنان بگشاید»(إذا أرادَ اللّهُ بأهلِ بیتٍ خَیرا أدخَلَ علَیهِم بابَ رِفقٍ(شرح نهج البلاغه، ج۶، ص۳۳۹)).وقتی انسان در معاشرتهای اجتماعی در مقابل رفتار برخی افراد با ملایمت برخورد میکند و در قبال بعضی از اعمال آنها مدارا به خرج میدهد، به این ملایمت و مدارا «رفق» میگویند.رفق یعنی لطف و در کتب روایی به معنای نرم خویی، رأفت، ترک زور و خشونت آمده است (مرآه العقول، ج۸، ص۲۳۳). وقتی که اوضاع بر وفق مراد است، رفق و مدارا معنا پیدا نمیکند. مهم این است که بسنجیم آیا در موقعیتهای ناگوار و مخالف طبعمان، میتوانیم چنین حالتی از خود بروز دهیم یا خیر؟
اهمیت مدارا به قدری است که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند: «ما انبیای الهی همان طور که مأمور به انجام واجبات هستیم، مأمور به تسامح با مردمان نیز هستیم»(إنّا اُمِرنا مَعاشِرَ الأنبیاءِ بِمُداراهِ الناسِ کما اُمِرنا بِإقامَهِ الفَرائضِ(الأمالی للطوسی، ص۵۲۱)).
بعضی از افراد در مسائل خانوادگی و فامیلی و اجتماعی، انتظار دارند که اطرافیان همچون آنها بیندیشند و رفتار کنند؛ درحالی که حتی در یک خانواده، افراد متفاوت هستند و عقاید و ظرفیتهایی مختلف دارند. در این مواقع، باید به گونهای رفتار کنیم که تا حد ممکن و مجاز، حتی حفظ حریمهای شرعی، زمینۀ اختلاف و تنش نشود و بتوانیم با اخلاق خوش و مدارا دیگران را جذب کنیم. رمز موفقیت رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در رسالت همین ملایمتشان با دیگران بوده است و اگر اهل مدارا و نرمی نبودند، مردم از اطراف ایشان میگریختند(فَبِما رَحْمَهٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حوْلِکَ(آل عمران، ۱۵۹)). به قول معروف:
آسایشِ دو گیتی تفسیر این دو حرف است***بادوستان مروت، با دشمنان مدارا
طبیعی است که مردم ازنظر رفتار، عملکردهای متنوع و متفاوت دارند. اگر بنا باشد انسان در مقابل هرگونه رفتار دیگران، از خود حساسیت و ناراحتی نشان دهد و در برابر هر کنشی، واکنشی داشته باشد، مشکلات زیاد میشود و زندگی هرروز تلختر از روز قبل پیش میرود. افرادی که مدارا ندارند، سرگذشتی جز افسردگی و تنهایی و انزوا در انتظار نخواهند داشت.
نقطۀ مقابل «رفق»، «تندی و بدخویی» است(وَ الرِّفْقُ وَ ضِدَّهُ الْخُرْقَ(المحاسن، ج۱، ص۱۹۷)). و این یعنی ما در مقابل رفتار دیگران عکس العملی تند بروز دهیم و نتوانیم از خود نرمی نشان دهیم. به تعبیر دقیقتر، در این حالت، نه فقط از کار غلط دیگران ناراحت میشویم، بلکه به کسی هم که مطابقِ انتظار ما رفتار نمیکند، به شدت پاسخ میدهیم. اگر چنین فضایی در خانواده حاکم شود، اعضای آن همواره در حال توبیخ، سرزنش، محاکمه ومتهم کردن یکدیگرند؛ بنابراین چنین خانهای کارکرد اصلی خود یعنی «آرامش» را از دست میدهد و سرّ فرمایش بالای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): هرگاه خداوند، خیر و نیکی خانوادهای را بخواهد و آنها را دوست داشته باشد، رفق و مهربانی را بر ایشان جاری میسازد.
منظور از مدارا این نیست که اشتباهات دیگران را قبول کنیم و با آن موافق باشیم؛ بلکه به این معناست که با اشتباه دیگران کنار میآییم. قال امیرالمؤمنین علیه السلام: وَالاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُیُوبِ؛ تحمل ناراحتی ها گور عیب هاست.
پروردگارا آنی کمتر از آنی به حال خودمان وامگذار.در مسیر اهل بیت ثابت قدم نما.شهداءامام شهداء مراجع درگذشته مرحوم آیت الله العظمی خویی مقامشان را متعالی نما.مقام معظم رهبری تا ظهور امام زمان در کنف حمایتت حفظ نما.
إنَّ أحْسَنَ الْحَدیثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَه کِتابُ اللهِ الْعَزیز:
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ * اِنّا اَعطَیناکَ الکَوثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انحَر * اِنَّ شانِئَکَ هُوَ الاَبتَرُ.
خطبه دوم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاه و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابىالقاسم المصطفی محمّد و آله الطّاهرین سیّما علىّ امیرالمؤمنین و حبیبته الزّهراء المرضیّه و الحسن و الحسین سیّدی شباب اهل الجنّه و علىّ بن الحسین زین العابدین و محمّد بن علىّ الباقر و جعفر بن محمّد الصّادق و موسى بن جعفر الکاظم و علىّ بن موسى الرّضا و محمّد بن علىّ الجواد و علىّ بن محمّد الهادی و الحسن بن علىّ الزکیّ العسکری و الحجّه بن الحسن القائم المهدی صلوات الله علیهم اجمعین.
السَّلاَمُ عَلَى الْحَقِّ الْجَدِیدِ وَ الْعَالِمِ الَّذِی عِلْمُهُ لاَ یَبِیدُ، السَّلاَمُ عَلَى مُحْیِی الْمُؤْمِنِینَ وَ مُبِیرِ الْکَافِرِینَ، السَّلاَمُ عَلَى الْمَهْدِیِّ الَّذِی وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأُمَمَ أَنْ یَجْمَعَ بِهِ الْکَلِمَ وَ یَلُمَّ بِهِ الشَّعَثَ وَ یَمْلَأَ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً.
اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوى الله.خودم و شما عزیزان را به تقوای الهی سفارش میکنم. تقوا اگر در فرد باشد، آن فرد اهل سعادت و مورد تجلیل خداوند متعال خواهد بود همچنان که در قضیه ۲۴ ذی الحجه، انگشتر بخشی حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) در حال رکوع نماز مشاهده می کنیم(آیه ۵۵ مائده) و اگر تقوی در خانواده باشد آن خانواده مرضی خداوند خواهد بود. دوشنبه ۳ مرداد ۲۵ ذیالحجه سال روز نزول سورهی دهر در شأن امام علی(علیه السلام)، حضرت زهرا(سلام الله علیها) و امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) می باشد.چه روایت زیبائی پروردگار عالم از این خانواده دارد. إِنَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًا ﴿۵﴾به یقین ابرار و نیکان از جامى مى نوشند که با عطر خوشى آمیخته است.عَیْنًا یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَهَا تَفْجِیرًا ﴿۶﴾چشمه اى که بندگان خدا از آن مى نوشند و [به دلخواه خویش] جاریش مى کنند.یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیَخَافُونَ یَوْمًا کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا ﴿۷﴾[همان بندگانى که] به نذر خود وفا میکردند و از روزى که گزند آن فراگیرنده است مى ترسیدند.َیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا ﴿۸﴾و به [پاس] دوستى [خدا] بینوا و یتیم و اسیر را خوراک مى دادند.إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا ﴿۹﴾ما براى خشنودى خداست که به شما مى خورانیم و پاداش و سپاسى از شما نمى خواهیم.إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا ﴿۱۰﴾ما از پروردگارمان از روز عبوسى سخت هراسناکیم.فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِکَ الْیَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَهً وَسُرُورًا ﴿۱۱﴾پس خدا [هم] آنان را از آسیب آن روز نگاه داشت و شادابى و شادمانى به آنان ارزانى داشت. و به همین خاطر است که خداوند عظمتی به این خانواده می بخشد که پیامبر گرامی اسلام در مباهله با مسیحیان نجران از این خانواده استفاده می کند. «فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَهَ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ؛﴿آل عمران۶۱﴾ هر گاه بعد از علم و دانش که درباره مسیح به تو رسیده، کسانی با تو به بحث و ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت میکنیم شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را فرا میخوانیم شما هم، زنان خویش را، ما از نفوس خویش دعوت میکنیم، شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله میکنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار میدهیم». اصل این وقایع و تعبیرات خداوند برای اهل بیت در این آیات، این قضایا را به یکی از مهمترین وقایع تاریخی جهان اسلام تبدیل کرده و تعبیر به جان پیامبر برای حضرت امیر علیه السلام در آیه مباهله این آیه را به بالاترین آیه در فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام مبدل ساخته، فلذا باید در بزرگداشت و مراسمات جشن این دو روز(۲۴ و ۲۵ ذی الحجه) کوتاهی نکنیم و اعلان عزای ماه محرم را بعد از این دو روز برگزار کنیم.
در ادامه به بیان مناسبتها و نکاتی بسنده میکنم:
۱٫هفته آتی هفته عجیبی است به درک واصل شدن پهلوی پدر(۴ مرداد ۱۳۲۳) و پسر(۵ مرداد ۱۳۵۹) در این هفته بوده، سالروز عملیات مرصاد هم در این هفته است. فلذا فرصتى است تا به درسها و عبرتهاى جریان نفاق بپردازیم، افرادی که معترض ظلم پهلوی ها بودند اما با جنایتهایشان روی جنایتکاران پهلوی را سفید کردند:
یک- سرنوشت منافقین نشان داد که فاصله گرفتن از حق و جبههى حق خطرناک است باید از همان ابتدا جلوى آنرا گرفت. اگر مراقب نباشیم؛ شیاطین دست به کار مىشوند و کار «مقابله» را به «مقاتله» مىکشانند و چه خسرانى بالاتر از این؟ بریدن از حق و در افتادن در لجنزار نفاق خط پایان ندارد؛ از جنگ خیابانى و ترور افراد بیگناه تا گرا دادن به هواپیماى دشمن، تا لو دادن عملیات توسط نفوذىها و تا شرکت در کشتار مردم عراق در انتفاضه اول عراق (۱۳۶۹) و تا مشارکت در کشتار مردم بىپناه سوریه در همکارى با داعش و النصره و سخن گفتن به زبان فارسى براى بدنام کردن مدافعان حرم.
دو-در عملیات بهاصطلاح فروغ جاویدان، علاوه بر منافقین تازه از اروپا برگشته، گروهى از اسراى جنگ هشت ساله هم بودند که به منافقین پیوسته بودند. عبرتآموز است! کسى که به شرف جهاد نائل مىآید و به افتخار اسارت در راه حق مىرسد، چه مىشود که همهى آنها را پشت سرمیگذارد و از جبههى حق روى مىگرداند؟!
سه-در ابتدای عملیات منافقین با سرعت زیادى دهها کیلومتر راه را پیمودند، چون مقاومت زیادى بر سر راهشان نبود، اما آنجا که مردم به میدان آمدند ورق برگشت و حضورآنان سدّ راه دشمن گردید. این حکایت همیشه جامعه انقلابى ما است. حضور مردم بنبستشکن است.
چهار-تنگه مرصاد و نگاهدارى جانانه از این موقعیت حسّاس، موجب شد نیروهاى خودى برسند و سرنوشت جنگ عوض شود. امروز همه جاى ایران بسان تنگه چهارزِبَر است و همه عرصهها ى فرهنگى، اقتصادى، سیاسى، دیپلماسى، امنیتى، چنین وضعیتى دارد. ایران امروز تنگه مرصاد جهان اسلام است. باید باچنگ و دندان پاى حفظ آن ایستاد از هیچ جهادى فروگذاری نکرد.
پنج-جنایات منافقین در آن روزها به خصوص جنایت هولناک آنها در بیمارستان اسلام آباد(آتش کشیدن و سوزاندن مجروحین و بیماران در حیاط بیمارستان) حکایت ذات پلید و باطن خبیث جریان نفاق است. باید آن واقعه براى همیشه و براى همهى نسلها زنده بماند. این جنایت نشان مىدهد منافقین پدرخواندهى داعش و سلف خبیث آنها درجنایت و سفّاکى هستند.
شش- منافقین قبل ازحمله با گروهى از منافقین محبوس در زندان و نیز برخى از کسانىکه خود را تائب جلوه دادند ارتباط گرفته بودند و با هماهنگى لازم قرار بود راه را براى نفوذ بیشتر و سهولت حملات نیروهاى نفاق فراهم کنند. حکم مجازات ایشان توسط امام که با سادهلوحى آقاى منتظرى ناجوانمردانه، تخطئه شد، دستاویز دشمن در این سالها بوده و هست.
عدهاى در صددند با روایت تحریف شده یا ناقص از این حادثه، جاى شهید و جلّاد را عوض کنند. باید هوشیار باشیم. تاریخ را بهخوبى مطالعه کنیم تا پاسخگوى سئوالات و شبهات این روزها درجنگ روایتها باشیم.
و نکته آخر اینکه عملیات مرصاد نماد، اتحاد و همدلى پیشبرندهى ارتش و سپاه و بسیج و عشائر و گروههاى مردمى است. چیزى که امروز بیش از هرچیز به آن نیاز داریم.
۲٫ پنجم مرداد اقامه اولین نماز جمعه رسمی جمهوری اسلامی ایران در تهران به امامت آیت اللَّه طالقانی (۱۳۵۸ ش) روز نماز جمعه است. امیرالمؤمنین علیه السلام در سالی که عید غدیر روز جمعه بود در خطبه خود فرموند: «خدای عزوجل در این روز دو عید بزرگ برای شما مؤمنان جمع کرد»(إن اللّه عزوجل جمع لکم معشر المؤمنین فی هذا الیوم عیدین عظیمین کبیرین(الغدیر، ج۱، ص۲۸۴؛ مصباح المتهجد، ص۵۲۴)) فلذا روز جمعه با مهمترین آئین آن یعنی نماز جمعه، یکی از عظیمترین و بزرگترین اعیاد مسلمین است.و اختصاص سوره ای به نام جمعه و امر پروردگار برای شرکت در نماز جمعه و رها کردن امور دنیوی حکایت از اهتمام پروردگار عالم به آن دارد. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاهِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۹﴾( اى کسانى که ایمان آورده اید چون براى نماز جمعه ندا درداده شد به سوى ذکر خدا بشتابید و داد و ستد را واگذارید اگر بدانید این براى شما بهتر است). بهکلید واژه «ذلِکُمْ خَیرٌ لَکُم اِنْ کُنتُمْ تَعلَمون»(آن چیزی است که برایتان بهتر است، اگر بدانید) دقت بفرمایید. در قرآن بهجز موضوع نماز جمعه، برای سه موضوع دیگر(توحید، امامت و عهد الهی و جهاد) نازل شده است. بنابر ادبیات قرآن، این تعبیر مبارک گویای این است که اولا موضوع مورد اشاره این تعبیر شریف، یکی از ارکان حیات فردی و اجتماعی انسانها است و ثانیا اهمیت موضوع، آن قدر عظیم است که هرکسی جز اوحدی از بندگان فهمیده الهی، به اهمیت آن نمیتوانند پیببرند. آمدن نماز جمعه در ردیف و عِداد سه موضوع اساسی توحید، امامت و جهاد، خود گویای جایگاه بسیار رفیع این فریضه الهی است. شاید بتوان گفت اگر نماز جمعه لطمه ببیند، این سه موضوع مهم و اساسی را نیز تحت الشعاع خود قرار میدهد. و شاید به همین جهت است که حضرت ختمی مرتبت(صلی الله علیه وآله) فرمود: «کسی که در دوران حیات من و یا پس از مرگ من تا روز قیامت، نمازجمعه را ترک کند، چه آن را انکار کند یا سبک بشمارد، خداوند پراکندگی کار او را سامان ندهد و امر او را مبارک نگرداند»(فَمَنْ تَرَکَها فِی حَیاتِی وَبَعدَ مَماتی إلَی یَومِ القِیامهِ جُحُوداً لَها وَاسْتِخْفافاً بِحَقِّها فَلا جَمَعَ اللّهُ شَمْلَهُ، وَلا بارَکَ اللّهُ لَهُ فی أمرِهِ(مستدرک الوسائل، ج۶، ص١٠)). جالب آنکه در منابع اهل سنت آمده است که امیرالمؤمنین(علیه السلام) روزی بر منبر کوفه یادآور شدند: هرگاه روز جمعه شود، شیاطین صبح زود با پرچمهایشان بهبازارها میروند و بهطرف مردم موانعی میافکنند و آنان را از آمدن بهنماز جمعه باز میدارند(سَمِعْتُ عَلِیًّا، – رضى الله عنه – عَلَى مِنْبَرِ الْکُوفَهِ یَقُولُ: إِذَا کَانَ یَوْمُ الْجُمُعَهِ غَدَتِ الشَّیَاطِینُ بِرَایَاتِهَا إِلَى الأَسْوَاقِ فَیَرْمُونَ النَّاسَ بِالتَّرَابِیثِ أَوِ الرَّبَائِثِ وَیُثَبِّطُونَهُمْ عَنِ الْجُمُعَهِ(کنز العمال (المتقی الهندی)، ج۷، ص۷۳۶)). نماز جمعه، تجلی اسلام اجتماعی، پشتوانه استمرار حاکمیت حق، تقویتکننده جبهه حق و عدالت، تبلور پیوند جمهوریت و اسلامیت، معنابخش به معنویت در جامعه و سیر و سلوک عمومی به سوی خدا. نماز جمعه؛ هر هفت روز یکبار، ارکان واقعی اقتدار اسلام را به نمایش میگذارد؛ نماز و معنویت اسلام را، بنیان مرصوص و انسجام صفوف اهل اسلام را و تقوا و بصیرت اسلامی را؛ و بههمین جهت بهمثابه آئین حجّ اسلام است.پیامبر صلیاللهعلیهوآله: «برای شما هر روز جمعه، یک حج و یک عمره است، حج بهجهت شرکت در نماز جمعه، و عمره بهجهت انتظار نماز عصر پس از نماز جمعه»(بحارالانوار، ج۸۹، ص۲۱۴) روایات دیگری هم در تشویق به نماز جمعه وجود دارد که جزو مبشرات است:
پیامبر صلیاللهعلیهوآله:«وقتی شب معراج مرا بهآسمانها بردند، زیر عرش خدا، هفتاد هزار شهر را دیدم که هر شهری همانند دنیای شما بود و فرشتگانی را دیدم که بال هایشان را گسترده بودند و خدا را تسبیح و تهلیل میکردند و میگفتند خدایا کسانی را که بهنماز جمعه حاضر میشوند، بیامرز خدایا کسانی را که روز جمعه غسل میکنند، رحمت کن»(مستدرک الوسائل، ج۶، ص۹۰).
«اگر مردم ثواب رفتن بهسوی نماز جمعه را میدانستند، بر سر کسب ثواب آن بهمنازعه برخاسته و سرانجام بهقرعهکشی میپرداختند»(همان، ج۱، ص۳۷).
«اهل بهشت؛ کسی است که گرما و سرمای شدید و گِل، او را از شرکت در نماز جمعه باز نمیدارد»(کنزالعمال، ح۲۱۰۸۵).
امام صادق علیه السلام: «هیچ قدمی نیست که در راه نماز جمعه برداشته شود، مگر آنکه خداوند بدن آن را بر آتش حرام میسازد»(جامع الاحادیث، ج۶، ص۴۹).
«شما به همان اندازه که برای نماز جمعه از یکدیگر سبقت بگیرید، بسوی بهشت سبقت میگیرید و درهای آسمان (روز جمعه) برای بالا رفتن اعمال بندگان گشوده میشود»(همان، ص۴۳).
امام باقر علیه السلام: «فرشتگان مقرب خداوند هر جمعه فرود میآیند و کاغذهایی از نقره و قلمهایی از طلا همراه دارند، و درب مساجد روی تختهایی از نور مینشینند و هر کس در نماز جمعه شرکت کند، بهترتیب ورود مینویسند»(همان، ص۴۵).
در کنار این مشوقها، هشدارهایی مثل این روایات هم هست:
پیامبر صلی الله علیه و آله: «هرکس سه نماز جمعه را بدلیل سبک شمردن و اهمیت ندادن بهآن، ترک گوید، خداوند بر قلبش مهر میزند»(کنزالعمال، ح۲۱۱۳۳).
امیرالمؤمنین علیه السلام: «هر کس سه جمعه پیاپی نماز جمعه را بدون عذر ترک کند، منافق محسوب میشود»(مستدرک الوسائل، ج۶، ص۹).
از آنجا که نماز جمعه مظهر ارکان اسلام است، میتواند منشأ برکات ذیل باشد:الف: آگاهیبخشی بهمردم در زمینه معارف اسلامی و رویدادهای مهم اجتماعی – سیاسی.ب: ایجاد همبستگی و انسجام هرچه بیشتر در میان صفوف مسلمین، بهگونهای که دشمنان را بهوحشت افکند.ج: تجدید روح دینی و نشاط معنوی برای توده مردم مسلمان د: جلب همکاری برای حل مشکلات عمومی. نماز جمعه پیوسته میعادگاه مسلمانان برای تصمیمگیری در امور، و مرکزی برای تجمع نیروها جهت مقابله با خطراتی که مسلمانان را تهدید میکرد بوده است.
۳٫ علی رغم بوق و کرنای رسانه ای در آستانه سفر بایدن، ارزیابی سفر بایدن نشان میدهد تنها بخشی از هدف عمیقتر شدن روابط عربستان و رژیم صهیونیستی -با بازشدن آسمان حجاز بر روی هواپیماها و مسافران صهیونیست- محقق شده و سایر اهداف نه تنها تأمین نشده بلکه عملاً سفر بایدن، سفری شکستخورده محسوب میشود.عربستان و دیگر کشورهای عربی با راهبردهای ضد روسی و ضد چینی دولت بایدن چندان همراهی نکردند. سیاستهای ضد ایرانی نیز عملاً نتیجه مشخصی نداشت و ادبیات مقامهای عربستان درباره ایران نرم بود و حتی امیر قطر در نشست جده و در حضور بایدن از حق برخورداری کشورهای منطقه از انرژی صلحآمیز هستهای دفاع کرد که اشاره تلویحی به حقوق هستهای ایران بود.موضوع ناتوی عربی در نشست جده مطرح نشد و حتی وزیر امور خارجه عربستان با طعنه گفت: نمیدانم ناتوی عربی از کجا آمد. گرچه بایدن اعلام کرد آمریکا قصد خروج از منطقه غرب آسیا را ندارد، اما به نظر میآید کشورهای عربی نیز پذیرفتهاند آمریکا مانند سابق توان تأثیرگذاری بر ساختار سیاسی و امنیتی غرب آسیا را ندارد.
إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.(نحل۹۰) اللهم عجل لولیک الفرج و جعلنا من اعوانه و انصاره و من الذابین عن حریمه و من المستشهدین فی سبیله. خدایا اسلام و اسلامیان را عزیز بگردان. شرک و کفر و نفاق را سرنگون نما.شهدا ،امام شهداء،شهدای مدافع حرم، شهدای امنیت، شهدای سلامت،در جوار رحمتت تعالی کرامت نما.برای مقام معظم رهبری طول عمر با عزت عنایت فرما،مشکلات اقتصادی فرهنگی ،اشتغال و ازدواج جوانان را به ید قدرتت حل کرامت فرما. این ویروس منحوس را ریشه کن نما
إنَّ أحْسَنَ الْحَدیثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَه کِتابُ اللهِ الْعَزیز:
بسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ * وَ العَـصرِ * اِنَّ الاِنسانَ لَفی خُسرٍ * اِلَّا الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ.
غفرالله لنا و لکم والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.