بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاه و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابىالقاسم المصطفی محمّد و آله الطّاهرین سیّما علىّ امیرالمؤمنین و حبیبته الزّهراء المرضیّه و الحسن و الحسین سیّدی شباب اهل الجنّه و علىّ بن الحسین زین العابدین و محمّد بن علىّ الباقر و جعفر بن محمّد الصّادق و موسى بن جعفر الکاظم و علىّ بن موسى الرّضا و محمّد بن علىّ الجواد و علىّ بن محمّد الهادی و الحسن بن علىّ الزکیّ العسکری و الحجّه بن الحسن القائم المهدی صلوات الله علیهم اجمعین.اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوى الله.
مجدّداً خودم و شما عزیزان را توصیه میکنم به رعایت تقوی.
در اول خطبه دوم تشکر می کنم از تمامی عزیزانی که در این مدت بیماری حقیر زحمت کشیدند اعم از اطبای بزرگوار و کادر درمان و مومنینی که ابراز محبت کردند و دعا نمودند و از استاد معظم حاج آقای قراجه ای بزرگوار که نماز جمعه دو هفته قبل را زحمت کشیدند واقامه کردند جزاهم الله جمعیا عن الاسلام و المسلمین خیرالجزاء.از تمامی مردم بزرگوار شهر خواهش می کنم جهت ریشه کن کردن و کنترل این ویروس بحث واکسیناسیون را جدی بگیریم.
همچنین تشکر می کنم از تمامی بزرگوارانی که در برگزاری مراسمات و تعظیم یوم الله ۱۳ آبان زحمت کشیدند.
الحمدلله سپاه محترم در این روزهای مبارزه با استکبار عیدی خوبی را به ملت شریف ایران داد.و با باز پس گیری نفت کشورمان و توقیف نفتکش متخلف و متحیر ساختن ناوشکن آمریکایی درس خوبی به متجاوزان و مستکبران خارجی و عناصر خودکم بین و ترسوی داخلی داد.
روز فرهنگ عمومی
امروز سالروز فرهنگ عمومی است که از دیدگاه امامین انقلاب بسیار حائز اهمیت است:
امام خمینی(ره): راه اصلاح یک مملکتى، فرهنگ آن مملکت است؛ اصلاح باید از فرهنگ شروع بشود. اگر فرهنگ درست بشود، یک مملکت اصلاح مىشود، براى اینکه از فرهنگ است که در وزارتخانهها مىرود، از فرهنگ است که در مجلس مىرود.(صحیفه امام، ج ۱، ص ۳۹۰)
استقلال و موجودیت هرجامعه از استقلال فرهنگ آن نشأت مىگیرد و سادهاندیشى است که گمان شود با وابستگى فرهنگى، استقلال در ابعاد دیگر یا یکى از آنها امکانپذیر است. بىجهت و مِنباب اتفاق نیست که هدف اصلى استعمارگران که در رأس تمام اهداف آنان است، هجوم به فرهنگ جوامع زیر سلطه است. با انحراف فرهنگ، هر چند جامعه در بُعدهاى اقتصادى، سیاسى، صنعتى و نظامى قدرتمند و قوى باشد، ولى پوچ و پوک و میانتهى است.(صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۲۴۳)
امام خامنهای(مدظلهالعالی): اصلاح فرهنگ عمومى، از همه کارها مهمتر است، چون اینکار، محور همه کارهاى دیگر است. کتاب باید براى اصلاح فرهنگ عمومى منتشر شود، فیلم باید براى اصلاح فرهنگ عمومى ساخته شود، هنر باید در جهت فرهنگ عمومى هدایت شود، صدا و سیما، در همه برنامههایش – چه هنرى، چه خبرى و چه گزارشى – دائماً باید در خدمت فرهنگ عمومى کار کند، علما و امامان جمعه و خطیبان و مبلّغان و جامعه روحانیان محترم و معظّم نیز در هر بخشى که هستند، باید براى ترویج فرهنگ صحیح اسلامى تلاش کنند؛ عدّهاى تحلیل کنند، عدّهاى آیات الهى را بخوانند و عدّهاى کلمات معصومین (علیهم السلام) را بیان کنند، جهتگیرى عمده مطبوعات، باید اصلاح فرهنگ عمومى باشد، سازمانهایى که مخصوص کار تبلیغى هستند – مثل سازمان تبلیغات اسلامى و بخشهایى که تابع و در کنار آنند – باید در این جهت بکوشند.(۱۹/۰۴/۱۳۷۴)
برای اصلاح فرهنگ باید ریشه بابی کرد که چه می شود که مذاق ها عوض می شوند و علاقه به فرهنگ اسلامی جای خود را به علاقه به غرب و غربگرایی می دهد.یکی از عوامل، ارتجاع جریان روشنفکری در ایران است.جریان روشنفکری از اواخر قاجار در ایران بوجود آمد.رهبری عظیم الشان فرمودند :روشن فکری در ایران مریض متولد شد.
جلال آل احمددر کتاب خدمت و خیانت روشنفکران،سه مشخصه برای روشنفکری در ایران بیان می کند:
۱٫مخالفت با مذهب و دین.۲٫علاقه مندی به سنن غربی و اروپا رفتگی۳٫درسخواندگی.
طبق این تفکر که ابتدا با عنوان منورالفکری و سپس با نام روشنفکری بروز پیدا کرد،متدین اگر علامه دهر باشدهنرمند باشد،بزرگترین فیلسوف باشد،روشنفکر نیست.مطهری ها بهشتی ها علامه طباطبایی ها بانوی اصفهانی ها اینها عقب مانده هستند،لکن اگر جوحه شاعری خارج دیده باشد که به سنتهای بومی و فرهنگی خود بی اعتنا بلکه مخالف و دشمن باشد این روشنفکر است.
در حالی که روشنفکری اصیل:آن حرکتی،شغلی،کار و وضعی که با فعالیت فکری سر وکار دارد.روشنفکر کسی است که بیشتر با مغزش کار می کند.روشنفکر واقعی کسی است که به آینده نگاه می کند،رو به پیشرفت داردشهید شهریاری داشمند هسته ای،شهید تهرانی پدر موشکی ایران،این فرد مذهبی متعبد هم می تواند باشد ،لزومی ندارد مخالف مذهب باشد.
چرا چنین شد؟
۱٫چون خود روشنفکری را بدون تفکر و مقلدانه از غرب و فرانسه وارد کردند.آن روزی که مقوله روشنفکری اول بار در فرانسه بوجود آمد،اوقاتی بود که ملت فرانسه و اروپا از قرون وسطی خارج شده بودند،مذهب کلیسایی ،سیاه ،خشن ،خرافی مسیحیت را طرد کرده بودند.مذهبی که تحریف شده بود ،دانشمند را می کشت.مخترع و مکتشف را محاکمه می کرد.کتاب علمی را از بین می برد.بدیهی است که یک عده انسانهایی پیدا شوند و آن مذهبی که این خصوصیات را داشت و از خرافات پر بود، را به کناری بیاندازد و کارهای بزرگ علمی شروع کنند و دائرهالمعارف جدید فرانسه را بنویسند.آن وقت روشنفکر مقلد ایرانی در دوره قاجار که اسم منور الفکر گرفت بعد روشنفکر، روشنفکری با همان خصوصیات ضد مذهبش را وارد ایران کردند و در مقابل اسلام قرار دادند.
اسلامی که منطقی ترین تفکرات،روشن ترین معارف،محکمترین استدلال ها،شفاف ترین اخلاقیات را داشت.اسلامی که همان وقت در ایران همان کاری را می کرد که روشن فکران غربی می خواستند در غرب انجام دهند.مثل جلوگیری از نفوذ استعمار،مبارزه به نفع ملتهای ضعیف.در عین حال مبارزه با دین خرافی مسیحیت در روشنفکری ایران جای خودش را به مبارزه با اسلام داد.فلذا بی حجابی و بی قید بودن به شریعت می شود تجدد و روشنفکری.
۲٫روشنفکران اولیه(قرن نوزدهم) غیر قابل اعتماد بودند.میرزا ملکم خان ارمنی دلال معامله رویتر.میرزا فتحعلی آخوند زاده،حاج سیاح محلاتی افرادی بودند که عامل غرب و دنبال منافع خود بودند.
تحقق عدالت اجتماعی
عدالت اجتماعی آن چنانکه رهبر عظیم الشان در بیانیه گام دوم هم تصریح فرموده اند: در صدر هدفهای اولیه همه بعثتهای الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شان و جایگاه است،این کلمه ای مقدس در همه زمانها و سرزمین هاست و به صورت کامل جز در حکومت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه میسر نخواهد شد ولی به صورت نسبی،همه جا و همه وقت ممکن و فریضه ای بر عهده همه بویژه حاکمان و قدرتمندان است.
قال امیرالمومنین علیه السلام:«مَنْ عَدَلَ فِى الْبِلادِ نَشَر اللَّهُ عَلَیْهِ الرَّحْمَهَ.»(شرح غررالحکم، ج ۵، ص۳۳۷). هر که در سرزمینها عدالت برقرار نماید، خداوند رحمت را بر او میگستراند. به سبب عدالت برکتها دو چندان میشود: «بِالْعَدْلِ تَتَضَاعَفُ الْبَرَکَاتُ.»(همان، ج ۳، ص ۲۰۵) یعنی سلوک به عدالت باعث اثرهای تکوینی شده، رفاه و امنیت خلق را بتمامه تأمین میکند. چیزی مانند داد سرزمینها را آباد نسازد: «مَا عُمِّرَتِ الْبِلَادُ بِمِثْلِ الْعَدْلِ.»(همان) و بدین ترتیب کار مردمان اصلاح میشود: «الْعَدْلُ یُصْلِحُ الْبَرِیَّهَ.»(غررالحکم، ج ۱، ص ۲۹). و امور خلایق به صلاح در میآید: «بِالعَدلِ تَصلُحُ الرَّعِیَّهُ.»(همان، ص۲۳). در نتیجهی عدالت، مردم به بی نیازی میرسند و فقر و ناداری از میانشان رخت میبندد: «لَوْ عُدِلَ فى النّاسِ لاسْتَغْنَوا.»(همان) و جامعه و مردمان و حکومت به امنیت و عزتی تام و تمام دست مییابند.
مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم می فرمایند:در جمهوری اسلامی، دلهای مسئولان بهطور دائم باید برای رفع محرومیّتها بتپد و از شکافهای عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد. در جمهوری اسلامی کسب ثروت نهتنها جرم نیست که مورد تشویق نیز هست، امّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژهخواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بیعدالتی میانجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، بههیچرو مورد قبول نیست.
عدالت و مبارزه با فساد: این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، تودهی چرکین کشورها و نظامها و اگر در بدنهی حکومتها عارض شود، زلزلهی ویرانگر و ضربهزننده به مشروعیّت آنها است؛ و این برای نظامی چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیّتی فراتر از مشروعیّتهای مرسوم و مبنائیتر از مقبولیّت اجتماعی است، بسیار جدّیتر و بنیانیتر از دیگر نظامها است.
دو راهکار در بیانیه گام دوم برای محقق کردن عدالت از طرف مقام معظم رهبری بیان شده است:
۱٫فعال عمل کردن نهادهای نظارتی:
وسوسهی مال و مقام و ریاست، حتّی در عَلَویترین حکومت تاریخ یعنی حکومت خود حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) کسانی را لغزاند، پس خطر بُروز این تهدید در جمهوری اسلامی هم که روزی مدیران و مسئولانش مسابقهی زهد انقلابی و سادهزیستی میدادند، هرگز بعید نبوده و نیست؛ و این ایجاب میکند که دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سهگانه حضور دائم داشته باشد و بهمعنای واقعی با فساد مبارزه کند، بویژه در درون دستگاههای حکومتی.
البتّه نسبت فساد در میان کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر و بخصوص با رژیم طاغوت که سر تا پا فساد و فسادپرور بود ،بسی کمتراست و بحمدالله مأموران این نظام غالباً سلامت خود را نگاه داشتهاند، ولی حتّی آنچه هست غیر قابل قبول است. همه باید بدانند که طهارت اقتصادی شرط مشروعیّت همهی مقامات حکومت جمهوری اسلامی است. همه باید از شیطانِ حرص برحذر باشند و از لقمهی حرام بگریزند و از خداوند دراینباره کمک بخواهند و دستگاههای نظارتی و دولتی باید با قاطعیّت و حسّاسیّت، از تشکیل نطفهی فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند.
۲٫انتخاب افراد صالح و کارآمد برای مسئولیتها:
یکی از مهمترین عوامل در تحقق عدالت اجتماعی وجود افراد صالح و عادلی است که مچاهدانه و مخلصانه دنبال عدالت اجتماعی باشند.که مقام معظم رهبری موکدا به آن تصریح دارد: این مبارزه نیازمند انسانهایی باایمان و جهادگر، و منیعالطّبع با دستانی پاک و دلهایی نورانی است. این مبارزه بخش اثرگذاری است از تلاش همهجانبهای که نظام جمهوری اسلامی باید در راه استقرار عدالت به کار برد.
همچنین می فرمایند: این سخنان در قالب سیاستها و قوانین، بارها تکرار شده است ولی برای اجرای شایستهی آن، چشم امید به شما جوانها است؛ و اگر زمام ادارهی بخشهای گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد؛ انشاءالله..
به طور مسلم یکی از ارکان پیش برد هر برنامه ای وجود نیروهای کارآمد و مورد نیاز متناسب با اهداف آن برنامه میباشد. بدیهی است اجرای کار سخت تر و هدف دست نیافتنی تر مستلزم این است که نیروهای انسانی که به عنوان عوامل کارگزار محسوب میشوند از کیفیت بالاتری برخوردار باشند به ویژه این که زحمات این دسته افراد پاداش سریع الوصولی نیز نداشته باشد. یکی از آن موارد که نمونه تمام عیار ایثار، انفاق، تحمل درد و رنج و ناملایمات گوناگون حیثیتی، اقتصادی و جانی میباشد، کارگزاری در راستای تحقق عدالت اجتماعی است؛ از آن جا که «فاقد شئ نمی تواند معطی شئ» باشد و نیز «ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که بود هستی بخش؟!»، لازم و ضروری است که دست اندرکاران تحقق عدالت اجتماعی خود افرادی صالح و امین و عادل باشند. به بیان امام کاظم (علیه السّلام): «لا یَعدِلُ إلاَّ مَن یُحسِنُ العدلَ»(مرآه العقول، ج۶، ص۲۶۵). عدل را تنها کسی میتواند محقق کند که عدل را نیکو بشمارد. مراد نیکو شمردن در عمل است نه این که صرفاً به زبان نیکو بشمارد. همچنین در کلام امیرمومنان علی (علیه السّلام) آمده است: «لَا یَکُونُ الْعِمْرَانُ حَیْثُ یَجُورُ السُّلْطَانُ»(تصنیف غرر الحکم، ج۱، ص۳۴۸). عمران و آبادانی در جایی که زمامدار ظلم و جور میکند، محقق نخواهد شد
هدف از استقرار عدالت، برخورداری آحاد جامعه از سبک زندگی الهی و متعالی است و ارکان اصلی این سبک زندگی، عقلانیت و اخلاق است.لازم و ضروری است که دست اندرکاران تحقق عدالت اجتماعی خود افرادی صالح و امین و عادل باشند. همانطور که «منتظران مُصلح، خود باید صالح باشند» چرا که هدف و فلسفه ظهور امام زمان(عج) اصلاح جامعه و گسترش عدالت در سراسر جهان است، بنابراین کسانی که می خواهند آن حضرت را در رسیدن به این منظور یاری نمایند، خود باید صالح باشند، کسی که خود از صلاحیت و شایستگی برخوردار نیست، نمیتواند در این مسیر حرکت کند.
اللهم اغفر للمومنین والمومنات اللهم عجل لولیک الفرج…اللهم اهدنا هدی المهتدین
خدایا اسلام و اسلامیان را عزیز بگردان. شرک و کفر و نفاق را سرنگون نما..شهدا ،امام شهداء،شهدای مدافع حرم، شهدای امنیت، شهدای سلامت،در جوار رحمتت تعالی کرامت نما.برای مقام معظم رهبری طول عمر با عزت عنایت فرما،مشکلات اقتصادی فرهنگی ،اشتغال و ازدواج جوانان را به ید قدرتت حل کرامت فرما. این ویروس منحوس را ریشه کن نما.