بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاه و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابىالقاسم المصطفی محمّد و آله الطّاهرین سیّما علىّ امیرالمؤمنین و حبیبته الزّهراء المرضیّه و الحسن و الحسین سیّدی شباب اهل الجنّه و علىّ بن الحسین زین العابدین و محمّد بن علىّ الباقر و جعفر بن محمّد الصّادق و موسى بن جعفر الکاظم و علىّ بن موسى الرّضا و محمّد بن علىّ الجواد و علىّ بن محمّد الهادی و الحسن بن علىّ الزکیّ العسکری و الحجّه بن الحسن القائم المهدی صلوات الله علیهم اجمعین.اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوى الله.
مجددا خودم و تمام عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم؛ ” أَلَا وَ بِالتَّقْوَى تُقْطَعُ حُمَهُ الْخَطَایَا ” (نهجالبلاغه، خطبه ۱۵۷) حضرت علی(علیه السلام )فرمودند: گناه و عصیان زهرآلود است و گناه ها سم را به بدن شما تزریق می کنند؛ وقتی حرام می خورید، خیال نکنید که فقط جسم شما از آن لذت برده و تاثیر آن فقط روی جسم شما است بلکه سم به روح شما تزریق می شود؛ این سموم آن قدر به بدن انسان تزریق می شوند تا این که او را هلاک نماید بدون این که خود فرد بداند.
حضرت علی( علیه السلام )فرمودند: اگر اولین بار چشمتان به نامحرم بیافتد، اشکالی ندارد چون اختیاری نبوده است ؛ اما اگر این نگاه تکرار شود، گناه است و دفعه سوم هلاکت می کند بدون این که خودت بدانی.حضرت فرمود:”النظره الاولی لک و الثانیه علیک و فی الثالثه هلاکک”در روایات بطور مکرّر از مهلکات بحث شده است.
آن حضرت می فرماید: ” أَلَا وَ بِالتَّقْوَى تُقْطَعُ حُمَهُ الْخَطَایَا ” همانطور که برای از بین بردن سم مار و عقرب وسایلی مورد نیاز است، روش از بین بردن سم گناه، تقوا می باشد.
مراقبت ویژه ماه شعبان
از امروز وارد ماه شعبان شده ایم.ماه شعبان ماه دعا و مناجات با خدا، ماه تهذیب و آمادگى براى ورود به ماه مبارک رمضان است. انسان در این ماه مىتواند تمام گذشتهاش را جبران کند. اعمال و دعاهاى فراوانى در این ماه وارد شده که انسان می تواند با انجام این اعمال، آمادگى ورود به ماه ضیافت را پیدا کند. حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: “شعبان شهرى رحم اللّه من أعاننى على شهرى” همچنین فرمودند: شعبان ماه شریفی است و آن ماه من است، حاملان عرش آن را بزرگ میشمارند و حق آن را میشناسند، آن ماهی است که در آن همچون ماه رمضان، روزی بندگان زیاد میشود.
کسانىکه مىخواهند در ماه ضیافت به جایى برسند و نورانیت کسب کنند، باید به ماه شعبان خیلى توجه کنند و از آن به درستى استفاده کنند. ازجمله اعمالى که در این ماه به آن سفارش شده، روزه است. روزه از عبادتهایى است که فوقالعاده در نورانیت، سبک شدن، دور شدن از گناهان و لطافت روحى شخص مؤثر است.نبی مکرم اسلام فرمودند :”شعبان ماه من است هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب می شود”.
در کنار روزه استغفار در ماه شعبان نیز بسیار توصیه و گفته شده است که هر که در هر روز این ماه هفتاد مرتبه استغفار کند مثل آن است که هفتاد هزار مرتبه در ماههای دیگر استغفار کرده است پس هر روز ۷۰ مرتبه بگوید: اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْأَلُهُ التَّوْبَهَ.
از جمله عواملی که جایگاه بزرگ و پر فضیلتى برای ماه شعبان رقم زده است،ولادت شخصیتهاى بزرگ و ارزشمندی است که در این ماه دیده به جهان گشودهاند، ولادت با سعادت حضرت اباعبداللّه الحسین(ع) در روز سوم ماه شعبان و نیز ولادت با سعادت حضرت ابوالفضل(ع) در روز چهارم این ماه و ولادت حضرت سجاد(ع) در روز پنجم آن می باشد. همچنین در پانزده شعبان ولادت پر برکت قطب عالم امکان حضرت ولى اللّه الأعظم مهدى موعود اتفاق افتاده است.ماه شعبان فرصت خوبی برای تمسک به ثقلین است.
امام خمینى رضوان الله علیه وصیتنامه سیاسى الهى خود را با حدیث شریف ثقلین شروع کرده است.به نظر می رسد هدف امام علیه الرحمه اعلام این مطلب بود که مشکل امروز عالم بشریت، نشناختن و دورافتادن از ثقلین است. جهان اسلام و به تَبَع آن همه بشریت، زمانى از مسیر حق و حقیقت منحرف شدند که به وصیت پیامبر صلى الله علیه و آله در مورد قرآن و اهلبیت عمل نکردند و با تحریف حقیقت، منطق بىاصل و اساس «حَسْبُنَا کِتَابُ الله» (کتاب خدا ما را بس است و نیازى به عترت پیامبر(ص) نداریم) و با حذف اصل الهى امامت و ولایت، خود را در مخوفترین ورطه گمراهى گرفتار کردند.
هرچند حاکم بودن یا نبودن امام و ولیّ الهی، خللی در واسطه فیض الهی بودن ایشان ایجاد نمیکند؛ اما امامت، اصلی است که مردم براى سعادت ابدى خود هیچ راهى جز اینکه بهسراغ امام بروند، ندارند. تا مردم، حکومت ولیّ معصوم قلبا و لسانا و عملا برنتابند و آنرا تحمل ننمایند، به خوشبختى حقیقى نمىرسند. این حقیقت در یکى از آیات قرآن اینگونه تبیین شده است: «ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّهُ أَیْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِنَ النَّاسِ» (آلعمران: ۱۱۲) – آنها (یهود) هر کجا یافت شوند مهر ذلت بر آنان خورده است، مگر بحبل من الله و بحبل من الناس-. پیامبر اسلام(ص) در تبیین این آیه فرمودند: «ریسمانى که از جانب خداست کتاب خدا (قرآن) و ریسمانى که از جانب مردم است، جانشین من است» (فَالْحَبْلُ مِنَ اللَّهِ کِتَابُهُ وَ الْحَبْلُ مِنَ النَّاسِ وَصِیِّى (الغیبه للنعمانى، ص۳۹؛ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۱۲)). به این معنى که خداوند متعال، ریسمانى از آسمان مىفرستد و مردم نیز ریسمانى از زمین به آسمان میفرستند و اگر این دو به یکدیگر متصل شوند، نجات و سعادت بشریت حاصل مىشود. خداوند متعال على بن ابیطالب را بهعنوان نامزد و کاندیداى خودش براى حبلالناس معرفى کرد؛ اما مردم که، نظر دیگرى داشتند، ظالم از کار درآمدند و نتیجه آن، عدم اتصال حبلالله و حبلالناس شد؛ چراکه امامت قبل از آنکه حبلالناس باشد، عهد الله است که به ظالمین نمىرسد: «قَالَ إِنِّى جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِى قَالَ لَا یَنَالُ عَهْدِى الظَّالِمِینَ» (بقره: ۱۲۴). امامت عهد الهى است و کسانىکه امامت را نپذیرفتهاند، عهد الهى را شکستهاند و در زمره ظالمین هستند.فلذا راه نجات تمسک به ثقلین و رهروی در راه اهل بیت(ع) می باشد
تبریک عرض می کنم این روزهای نورانی را و قدردانی می کنم از مقام شامخ جانبازان و پاسداران عزیز را که این روزها به نام این بزرگواران است و دعا می کنیم که انشاءالله جزو رهروان و موالیان واقعی حضرات معصومین و امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیرند.
هفته احسان و نیکو کاری
عزیزان از این هفته ، هفته ی احسان و نیکوکاری شروع می شود، عیدنوروز در پیش است، جامعه ی ما اسلامیت و انسانیت و عطوفت خود را،باید در چنین روزهایی نشان دهد. این درست نیست که جامعه ای داشته باشیم که یک عده بهره مند باشند و یک عده تماشا بکنند. این نه جامعه ی اسلامی و نه جامعه ی انسانی است.جامعه ای که فقط نظاره گر مشکلات مردم باشد و کاری انجام ندهد جامعه ی بی رحمی خواهد بود. از این بسیار بدتر هم وجود دارد، آنهم جامعه ای است که نه تنها تماشا می کند بلکه آداب و رسومی ایجاد می کند که با آن مردم را گرفتار می کند. فرهنگ اشرافی گری، فرهنگ اسراف، فرهنگ تبذیر و فرهنگ تبرج جاهلیت روز به روز در آن جامعه افزوده می شود و آداب و رسوم غلط ترویج می یابد و انسانها در زیر آوار آداب جاهلی و نفسانی خفه می شوند. اگر جامعه بی رحم شود آنگاه بلا نازل می شود.خداوند متعال می فرماید اِرحم، ترحم، رحم کنید تا به شما رحم کنم. آنهایی که وضع مالی خوبی دارند بدانند که خداوند در مال آنها حقی برای نیازمندان قرار داده است. خداوند متعال خطاب به آنها می فرماید « وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ معلوم لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ » (الذاریات – آیه ۱۹) می فرماید که آنها در مال تو حقی دارند و نمی گوید که از مال خودت بده، بلکه میگوید حق خود آنها را به ایشان بدهید. این غیر از خمس و زکات است، این غیر از حقوق واجبه است. با پرداخت حقوق واجبه این حق نیازمندان از مال شما ساقط نمی شود.خداوند وقتی مومن را می خواهد تعریف کند این گونه تعریف می کند وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ معلوم لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ. ما باید این موضوع را در جامعه فرهنگ سازی کنیم. حضرت پیامبر(صلی الله علیه و الله وسلم) می فرمایند از امت من یک جماعتی وارد محشر می شوند از صراط مانند برق عبور می کنند و نورانیت آنها به گونه ای است که چشم نمی تواند به آن نور نگاه کند، حضرت می فرمایند اینها پیامبر نیستند، اینها صدیقین و شهدا هم نیستند، پس اینها کیستند که وارد محشر شده اند و چشم از نور آنها خیره می شود؟ پیامبر(صلی الله علیه و الله وسلم)می فرمایند اینها یک قومی هستند که خداوند متعال به دست آنها مشکلات مردم را حل می کرد. پیامبر (صلی الله علیه و الله وسلم) فرمود یک روستا و منطقه ای نیست که آنجا یک نفر گرسنه بخوابد و خداوند متعال در قیامت به مردم آن منطقه نگاهی بیاندازد. حضرت فرموده است انسانی که با شکم سیر بخوابد ، در حالی که همسایه اش گرسنه است، به من ایمان نیاورده است .امام باقر(علیه السلام ) فرمود که منظور از همسایه تا چهل خانه از هر طرف است . تنها خواری در اسلام مکروه است،رسول خدا (ص)می فرمود: “بهترین سفره آن است که دستهای بیشتری در آن باشد.
الآن از اقتصاد زیاد صحبت می شود و هر جا که نگاه می کنیم از اقتصاد مقاومتی صحبت می شود. اقتصاد مقاومتی یک رکن مهم دارد، اگر قرار باشد که اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد اگر این رکن نباشد محال است که اتفاق بیافتد. رکن اقتصاد مقاومتی، فرهنگ مقاومتی است. فرهنگ مقاومتی به فرهنگی گفته می شود که وقتی انسان صنعتگر یا کارخانه دار یا کاسبِ بازار می شود، انگیزه اش تکاثر نباشد ، انگیزه اش این نباشد که صرفا می خواهم یک تومان را ده تومان کنم ویا دنبال تفاخر و اشرافی گری باشد و پول را در جایی حبس کند که جز لذت نفسانی فائده ای ندارد،دنبال تعویض خانه و ماشین باشد، بلکه انگیزه اش عبادت باشد.اعتقاد او این باشد که بالاترین عبادت آن است که عزت خانواده ای را حفظ کند، در اینصورت دیگر پول را در بانک حبس نمی کند، که سود پول بگیرد بلکه می گوید باید پول من در جایی سرمایه گذاری شود که عزت یک خانواده از طریق آن حفظ شود.فردی که اشتغال زایی کرده به بهشت و خدا خیلی نزدیک تر هست،اشتغال زایی شکر عملی نعمت خداوند متعال است. این که سر ماه مثلا۳۰۰ نفر از قبل این اشتغال روزی بخورند، این را با هیچ چیزی نمی شود مقایسه نمود.اشخاصی هستند که ثروت کلانی اندوخته اند ولی این نگاه را ندارند که با ثروت انباشته، عزت یک نفر را حفظ کنند.این کفران نعمت است.
بحرانساز اصلی اکراین آمریکا است
رهنمودهای راهبردی رهبر حکیم انقلاب اسلامی در رابطه با جنگ اوکراین:
اولا- این جنگ اگر چه با حمله روسیه به اوکراین شروع شده است اما حقیقت این است که این بحران سالهاست با پرچمداری آمریکا شروع شده است.اوکراین خود قربانی سیاستهای آمریکا است. گسترش ناتو(علیرغم تعهد غرب در سال ۱۹۹۷ به عدم گسترش آن)به شرق اروپا و دخالت در امور داخلی اوکراین با انقلاب رنگی و کودتای مخملی و اقدامات تحریکآمیز و تنشآفرین، ریشه این جنگ است که علاج آن بدون ریشهیابی درست انجامشدنی نیست.
ثانیا- در دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و براساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، هم تمامیت ارضی کشورها محترم است و هم هرگونه کشته شدن غیرنظامیان و خسارت به زیرساختهای ملتها، پذیرفتهشدنی نیست، لذا نگاه و خواسته ایران توقف جنگ است و تقویت مذاکرات که ایران نیز در این میان حاضر به ایفای نقش فعال برای میانجیگری است.
ثالثا- قضیه اوکراین دو درس و عبرت مهم دارد:
-
یکی این است که پشتیبانی قدرتهای غربی از کشورهایی که دستنشانده آنها هستند و دولتهایی که دستنشانده آنها هستند یک سراب است. این را همه دولتها بدانند. آن دولتهایی که پشتگرمیشان به آمریکا و به اروپاست، ببینند. امروز اوکراین، دیروز افغانستان. هم رئیسجمهور اوکراین، همین چند روز پیش گفت و هم رئیس جمهور فراری افغانستان چندی قبل گفت. گفت ما اعتماد کردیم به آمریکا، اعتماد کردیم به دولتهای غربی ما را تنها گذاشتند… آن کسانی که متکی به آمریکا هستند از این عبرت درس بگیرند و این را بفهمند.