بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّى و نسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابىالقاسم المصطفی محمّد و على آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداه المهدیّین سیّما بقیّهالله فى الارضین و صلّ الله على ائمّه المؤمنین و هداه المستضعفین و حماه المؤمنین.
خودم و شما بزرگواران را توصیه می کنم به رعایت تقوای الهی.
خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه: أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ، فَإِنَّهَا خَیْرُ مَا تَوَاصَى الْعِبَادُ بِهِ وَ خَیْرُ عَوَاقِبِ الْأُمُورِ عِنْدَ اللَّهِ. اى بندگان خدا، شما را به تقواى الهى (و ترس از عذاب خدا) توصیه مى کنم; چرا که تقوا بهترین چیزى است که بندگان، یکدیگر را به آن سفارش مى کنند و بهترین پایان کار در پیشگاه خداست.
خداوند متعال در سوره طه، آیه ۱۳۲ مى فرماید: «(وَالْعَاقِبَهُ لِلتَّقْوَى) فرجام نیک از آن تقواست» و درجاى دیگر فرموده: (وَالْعَاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ)( اعراف، آیه ۱۲۸) فرجام نیک از آنِ پرهیزکاران است.
عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ : فِی قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً » قَالَ لَیْسَ یَعْنِی أَکْثَرَ عَمَلاً وَ لَکِنْ أَصْوَبَکُمْ عَمَلاً وَ إِنَّمَا اَلْإِصَابَهُ خَشْیَهُ اَللَّهِ وَ اَلنِّیَّهُ اَلصَّادِقَهُ وَ اَلْحَسَنَهُ
امام صادق علیه السلام درباره آیه «تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوتر عمل مى کنید» فرمود : مقصود این نیست که کدام یک بیشتر عمل مى کنید، بلکه مقصود این است که کدامتان درست تر عمل مى کنید و درستى عمل همان ترس از خداست و داشتن نیّت صادق و خوب.
در این حدیث شریف میزان در کمال و تمامیت و صواب و نیکویی عمل مبتنی بر دو اصل شریف قرار داده شده است: یکی خوف و خشیت از حق تعالی، و دیگر نیت صادقه و اراده خالصه.
نیت به قدری مهم است که در روایت داریم الناس تبعثون علی نیاتهم.
و نبی مکرم اسلام صلى الله علیه وآله می فرماید: نیه المؤمن خیر من عمله، ونیه الکافر شر من عمله، وکل عامل یعمل على نیته.
شاید علت بهتر بودن نیت مومن نسبت به عملش،تاثیری است که نیت در خلود مومن در بهشت ایفا می کند و بدتر بودن نیت کافر نسبت به عملش نیز به خاطر تاثیر نیت کافر در خلود او در جهنم باشد.البته احتمالات دیگری نیز مطرح شده است.
قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ اَلنَّارِ فِی اَلنَّارِ لِأَنَّ نِیَّاتِهِمْ کَانَتْ فِی اَلدُّنْیَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِیهَا أَنْ یَعْصُوا اَللَّهَ أَبَداً وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ اَلْجَنَّهِ فِی اَلْجَنَّهِ لِأَنَّ نِیَّاتِهِمْ کَانَتْ فِی اَلدُّنْیَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِیهَا أَنْ یُطِیعُوا اَللَّهَ أَبَداً فَبِالنِّیَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلاَءِ وَ هَؤُلاَءِ ثُمَّ تَلاَ قَوْلَهُ تَعَالَى: «قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلى شاکِلَتِهِ » قَالَ عَلَى نِیَّتِهِ.
نیت بد انسان را به بیراهه می کشاند.
از خیالات تو می آید بلا چون خیالت فاسد آمد جابجا
مَن کَثُرَ فِکرُهُ فِی المَعاصِی دَعَتهُ إلَیها؛. آنکه در گناهان، بسیار اندیشه کند، [این کار،] او را به گناه مى کشانَد.
اما نیت خوب باعث می شود،همواره انسان مثبت اندیش باشد و ذهن انسان مملو از افکار خوب باشد.
آدمی را فربهی هست از خیال گر خیالاتش بود صاحب جمال
یکی از دلایل پیروزی حضرت یوسف بر نفس اماره همین افکار پاکی است که در ذهن آن بزرگوار موج می زد،که طبق بیان قرآن از عبارتی که محضر پروردگار عرضه می دارد مشخص می شود:
قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا یَدْعُونَنِی إِلَیْهِ ۖ وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّی کَیْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَیْهِنَّ وَأَکُنْ مِنَ الْجَاهِلِینَ.
یوسف گفت: ای خدا، مرا رنج زندان خوشتر از این کار زشتی است که اینان از من تقاضا دارند و اگر تو حیله این زنان را از من دفع نفرمایی به آنها میل کرده و از اهل جهل (و شقاوت) گردم.
مدیریت اندیشه باعث مدیریت رفتار انسان خصوصا در خلوتها می شود.
عنه صلی الله علیه و آله : إذا کانَ یَومُ القِیامَهِ أنبَتَ اللّه ُ تَعالى لِطائِفَهٍ مِن اُمَّتی أجنِحَهً ، فَیَطیرونَ مِن قُبورِهِم إلَى الجِنانِ یَسرَحونَ فیها ویَتَنَعَّمونَ کَیفَ شاؤوا ، فَتَقولُ لَهُمُ المَلائِکَه: هَل رَأَیتُمُ الحِسابَ؟
فَیَقولونَ : ما رَأَینا حِسابا.فَیَقولونَ : هَل جُزتُمُ الصِّراطَ؟فَیَقولونَ: ما رَأَینا صِراطا.فَیَقولونَ: هَل رَأَیتُم جَهَنَّمَ؟فَیَقولونَ : ما رَأَینا شَیئا.فَتَقولُ المَلائِکَه: مِن اُمَّهِ مَن أنتُم؟فَیَقولونَ : مِن اُمَّهِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله.فَیَقولونَ : نَشَدناکُمُ اللّه َ ، حَدِّثونا ما کانَت أعمالُکُم فِی الدُّنیا؟
فَیَقولونَ : خَصلَتانِ کانَتا فینا ، فَبَلَّغَنَا اللّه ُ هذِهِ الدَّرَجَهَ بِفَضلِ رَحمَتِهِ.فَیَقولونَ : وما هُما ؟
فَیَقولونَ : کُنّا إذا خَلَونا نَستَحی أن نَعصِیَهُ ، ونَرضى بِالیَسیرِ مِمّا قُسِمَ لَنا
فَتَقولُ المَلائِکَه: حَقٌّ لَکُم هذا. این منزلت، سزاوار شماست.
اللهم اهدنا هدی المهتدین وارزقنا اجتهاد المجتهدین و لا تجعلنا من الغافلین المبعدین واجعل لنا لسان صدق فی الآخرین و اجعلنا من ورثه جنه النعیم ولا تخزنا یوم یبعثون یوم لاینفع مال ولا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم.
پروردگارا آنی کمتر از آنی به حال خودمان وامگذار.در مسیر اهل بیت ثابت قدم نما.شهداءامام شهداء مراجع درگذشته مرحوم آیت الله العظمی خویی مقامشان را متعالی نما.مقام معظم رهبری تا ظهور امام زمان در کنف حمایتت حفظ نما.